הקמת עסק חדש- התנהלות מול רשויות המס.
מזל טוב! הגיע היום בו החלטת לפתוח עסק חדש. טוב ויפה, מרגע זה ואילך עליך להתחיל להתנהל מול רשויות המס.
לא מעט אנשים טוענים כי החלק הקשה ביותר בתהליך הקמת העסק, הוא המגע עם הרשויות. ברוב המקרים, הרשויות מצטיירות, כגופים מיושנים, מסורבלים, ביורוקרטים, שמעיקים ולא מועילים במיוחד. ישנה הרגשה כי ההתנהלות מול הרשויות נועדה בעיקר לעזור להן לגבות כספים בצורת מיסים, היטלים וחיובים, דבר שאינו מסייע למוטיבציה בפתיחת עסק.
במאמר זה אנו נדון בשלבים שיש לבצע בפתיחת תיק עסק בכל אחד מרשויות המס, בצורה שהתהליך יהיה פשוט ונעים.
באיזה רשויות יש לפתוח את תיק העסק?
על פי הסדר להלן: מס ערך מוסף (מע"מ), המוסד לביטוח לאומי ומס הכנסה.
מס ערך מוסף (מע"מ):
מע"מ הינה התחנה הראשונה בתהליך הקמת העסק. זהו הגוף החשוב ביותר לפעילות העסקית שלך.
החוק מחייב אותך להירשם כאחת מהקטגוריות הבאות:
א. עוסק פטור- עמידה בתנאי מחזור עסקאות שנתי נמוך מהסכום הקבוע (הסבר ניתן במאמריי הקודמים).
ב. עוסק מורשה- עמידה בתנאים מסוימים ובסף מחזור עסקאות שנתי (הסבר ניתן במאמריי הקודמים).
ג. שותפות.
ד. חברה בע"מ.
עליך להגיע באופן אישי או שהרו"ח המייצג שלך יבוא, למשרד המע"מ הקרוב למקום מגוריך ולהביא איתך את המסמכים הבאים:
פתיחת תיק עוסק פטור או עוסק מורשה:
• צילום תעודת זהות כולל ספח מעודכן בכתובת הנוכחית בה יפעל העסק.
• אישור מהבנק עם פרטי חשבון הבנק העסקי או צילום שיק.
• חוזה התקשרות עסקית או הוכחה על כוונה לנהל עסק.
• חוזה שכירות או חוזה רכישה של העסק.
פתיחת תיק שותפות:
• תעודת זהות של כל אחד מהשותפים.
• חוזה רכישה או שכירות של מקום העסק.
• חוזה התקשרות עסקית או הוכחה על כוונה לנהל עסק.
• אסמכתא על קיום חשבון הבנק של השותפות.
• אישור על רישום השותפות ברשם השותפויות (לא חובה).
• מינוי נציג אחד מהשותפים להתנהלות שוטפת מול מע"מ.
פתיחת תיק חברה בע"מ:
• אישור של רשם החברות על רישום החברה.
• תקנון ופרוטוקול מינוי מנהלים של החברה כפי שאושר ע"י רשם החברות.
• שמות מנהלי החברה, מספרי תעודות הזהות שלהם, כתובותיהם ומספרי הטלפון שלהם.
• חוזה קניה או שכירות מקום העסק.
• אסמתכא על קיום חשבון בנק של החברה.
המוסד לביטוח לאומי:
המוסד לביטוח לאומי הינה התחנה השנייה בתהליך הקמת העסק. ישנה חובת רישום תיק העסק במוסד לביטוח לאומי מיד עם פתיחת העסק וזאת כדי להבטיח כיסוי והגנה ביטוחי. בין אם ההתנהלות היא כעצמאי מורשה, עצמאי פטור או שותפות- עליך להירשם כעצמאי ולמלא דוח רב שנתי.
חשוב לציין שיש אפשרות לקבל הנחה בתשלומים לביטוח הלאומי במידה ועומדים בתנאים הבאים: הפעילות העסקית מתנהלת במשך פחות מ-20 שעות עבודה בשבוע או במשך פחות מ-12 שעות עבודה בשבוע וההכנסה נמוכה מ-15% של השכר הממוצע במשק או שההכנסה נמוכה מ-50% של ההכנסה הממוצעת במשק.
מס הכנסה:
מס הכנסה הינה התחנה השלישית והאחרונה בתהליך הקמת העסק. את התיק יש לפתוח עם פתיחת העסק. ברגע שנפתח תיק במס הכנסה, תידרש לדיווח חודשי או דו-חודשי ותצטרך לשלם מקדמות שייקבעו לך ע"י מס הכנסה. איך פותחים את התיק? יש למלא דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה שבו אתה מפרט את את כל מקורות ההכנסה שלך
ואת הפרטים האישיים כולל כתובת עסק ומהות עיסוק.
לאחר שעברת בכל 3 התחנות אפשר לומר שבשעה טובה פתחת עסק חדש המוכר ע"י רשויות המס בישראל.
חשוב לציין כי כל הנאמר מתייחס להליכים "היבשים" של הקמת העסק מול רשויות המס. בבחינת כדאיות עסקית יש לבדוק זאת מול אנשי מקצוע מוסמכים.
אביגיל פיליפ, רו"ח. טלפון להתקשרות: 050-4291323 avigailp.cpa@gmail.com AP